پایگاه فرهنگی حلم
پایگاه فرهنگی حلم

پایگاه فرهنگی حلم

شرق‌شناسی که جذب محرّم شد

شرق‌شناسی که جذب محرّم شد

پروفسور پیتر چلکوفسکی محقّق آمریکایی در گفت‌وگویی درباره حادثه «کربلا» و ویژگی‌های آن سخن گفته است. او تشنگی کودکان و خواسته آب از حضرت عبّاس(ع) را دردناک‌ترین حادثه در کربلا می‌داند.


پروفسور پیتر ج. چلکوفسکی، دانشمند آمریکایی لهستانی‌تبار، از دانشمندان متخصّص فرهنگ «ایران» است که هم‌اکنون استاد رشته‌های مطالعات «خاورمیانه»، شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی در گروه مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه «نیویورک» است.
وی  روایت جالبی از داستان کربلا دارد که بخشی از آن در ادامه آمده است: 
ادامه مطلب ...

وقتی‌که یک "سطر" کمر استعمار و استبداد را شکست_

«قریب صد سال پیش دیدند که یک پیرمردی در یکی از دهات عراق وقتی که ایران در معرض فشار بود، یک سطر نوشت و همه قوای خارج و داخل نتوانستند در مقابل این یک سطر مقاومت کنند.» 
ادامه مطلب ...

کشف کتاب مقدس مسیح در آنکارا، واتیکان را شوکه کرد

این گذارش صدای روسیه بوده و تمام مطالب رو بدون ویرایش من هستند

"

کشف کتاب مقدس مسیح در آنکارا، واتیکان را شوکه کرد





کتاب مقدس مسیح


در ترکیه کتاب مقدسی کشف شده است که بیش از 1500 سال پیش به صورت دستی نوشته شده است. این کتاب مقدس به شدت واتیکان را نگران کرده است، چرا که حاوی "انجیل برنابا" است. برنابا یکی از حواریون عیسی مسیح بود و با "پولس مقدس" سفر می کرده است.

به نوشته ی سایت خبری "oxu.az " به نقل از خبرگزاری "ANSPRESS "، این کتاب در سال 2000 میلادی کشف شده بوده است و در مکانی مخفی در موزه ی "مردم نگاری" آنکارا از آن نگه داری می شد. صفحات این کتاب از جنس چرم بوده و به زبان عیسی مسیح یعنی "زبان آرامی" نوشته شده است. برخی از صفحات این کتاب نیز در مرور زمان سیاه شده اند. بر اساس اطلاعات دریافتی، این کتاب توسط متخصصان مورد بررسی قرار گرفته و اصل بودن آن ثابت شده است.

برخی از محققان با بررسی متن این کتاب مقدس به این نتیجه رسیده اند که عیسی به صلیب کشیده نشده و همچنین او فرزند خداوند نبوده است، ولی او پیامبر خدا بوده و آپوستل پاول " پالس مقدس" تنها یک انسان فریبکار بوده است. در اواخر این کتاب نیز نوشته شده است که عیسی در صعود به اوج آسمانها زنده بوده است و به جای او، "یهودا اسخریوطی" از حواریون عیسی که مکان وی را به دشمنانش نشان داد، به صلیب کشیده شد.

در این کتاب همچنین ظهور آخرین ناجی اسلام نیز پیش گویی می شود. این در حالی است که اسلام در آن زمان هنوز بوجود نیامده بود.

واتیکان به شدت از کشف این کتاب ابراز نگرانی می کند و به دولت ترکیه پیشنهاد می دهد تا با کارشناسان کاتولیکی در "شورای کلیسای نیقیه روم" بنیشند و محتویات این کتاب را مورد بررسی قرار دهند. گفته می شود که "شورای کلیسای نیقیه روم" اقدام به سانسور و حذف برخی از محتوای "کتاب انجیل " نموده است. یاد آور می شویم که انجیل بخشی از کتاب مقدس به شمار می آید. این حذفیات به احتمال فراوان شامل "انجیل برنابا" نیز بوده است.

"

http://persian.ruvr.ru/2014_02_26/129180253/


جدایی دریاها و مرز میان آب شور و شیرین

جدایی دریاها و مرز میان آب شور و شیرین

دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند.20. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی‌کنند

اقیانوس شناسان به تازگی کشف کرده اند که وقتی دو دریا به هم می‌رسند با یک دیگر ترکیب نمی‌شوند آب دو دریای همسایه به دلیل وجود نیروی کشش سطحی ترکیب نمی‌شوند.

 

آب دریاهای مختلف غلظت‌های متفاوتی با هم دارند.و کشش سطحی ایجاد می‌کنند گویی که دیواره نازکی بین آن دو برپا شده است.

 

در اقیانوس اطلس جریان آب شیرینی وجود دارد که آن را گلف استیریم می‌نامند این جریان عظیم از سواحل آمریکای مرکزی حرکت می‌کند و سراسر اروپا را طی می‌کند و به سواحل اروپای شمالی می‌رسد.عرض این جریان 150 کیلومتر و عمقش حدود 800 متر و سرعتش 160 کیلومتر می‌باشد.و حرارت آن با آبهای اطرافش 10 تا 15 درجه تفاوت دارد و در آنجا هزاران کیلومتر آب وجود دارد که با آبهای اطراف خود مخلوط نمی‌شوند.و در آنها موجودات زنده هم زندگی می‌کنند.

 

این خاصیت در بسیاری از رودخانه‌ها از جمله رودخانه‌های کشور خودمان نیز وجود دارد.

همچنین در کشور مصر نیز هیئتی اکتشافی از دانشگاه مصر دریافتند که آبهای خلیج عقبه از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی با آبهای دریای احمر تفاوت دارند و با آن مخلوط نمی‌شوند همچنین در جایی که دریای احمر به اقیانوس هند می‌رسد نیز این خاصیت وجود دارد.

 

این پدیده در دریاری مدیترانه و اقیانوس اطلس که در تنگه جبل الطارق به هم می‌رسد دیده می‌شود اما به دلایلی مانند دما میزان شوری و شیرینی از هم جدا می‌شوند.

 

تصویر مربوط به تنگه جبل الطارق است که 13 کیلومتر بین دریای مدیترانه و آتلانتیک مرز وجود دارد که از همدیگر جدا می‌شوند و از هم جدا نمی‌شوند.

در شهر توریستی اسکاگن در دانمارک در جایی که دریای بالتیک و شمالی به هم می‌پیوندند این پدیده دیده می‌شود.

در سوره الرحمن آیات 19-20-21-22 به این موضوع اشاره شده است:

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (19) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (20)  فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (21) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22) 

19. دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند.20. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی‌کنند.21. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟22. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.

بیشترین دلیلی که باعث وقوع چنین پدیده ای می‌شود غلطت شوری و شیرینی دریاهاست که باعث جلوگیری از ترکیب آنها می‌شود در آیات دیگری از قرآن نیز بطور دقیق به این موضوع اشاره شده است:

سوره مبارکه فرقان آیه 53:

« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»

 و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آندو حریمی استوار قرار داد.

سوره مبارکه فاطر آیه 12:

وَمَا یَسْتَوِی الْبَحْرَانِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن کُلٍّ تَأْکُلُونَ لَحْمًا طَرِیًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْیَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْکَ فِیهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ

 این دو دریا یکسان نیستند: یکی آبش شیرین و گواراست و یکی شور و تلخ، از هر دو گوشت تازه می‌خورید، و از آنها چیزهایی برای آرایش تن خویش بیرون می‌کشید و می‌بینی که کشتی‌ها برای یافتن روزی و غنیمت، آب را می‌شکافند و پیش می‌روند، باشد که سپاسگزار باشید.

سوره مبارکه نمل آیه 61:

اَمَّنْ جَعَلَ الْاَرْضَ قَرَارًا وَ جَعَلَ خِلالَهَا اَنْهَارًا وَ جَعَلَ لَهَا رَوَاسِیَ وَ جَعَلَ بَینَ الْبَحْرَیْنِ حَاجِزًا ءَاِلهٌ مَعَ اللهِ بَلْ اَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ ﴿61﴾

[آیا شریکانى که مى‏پندارند بهتر است‏] یا آن کس که زمین را قرارگاهى ساخت و در آن رودها پدید آورد و براى آن، کوه‏ها را [مانند لنگر] قرار داد، و میان دو دریا برزخى گذاشت؟ آیا معبودى با خداست؟ [نه،] بلکه بیشترشان نمى‏دانند.

 



جالب و خواندنی

مطالب جالب و خواندنی

جویدن آدامس هنگام خرد کردن پیاز مانع از اشک ریزی شما می شود

ـ اثر لب و زبان هر کس همانند اثر انگشت آن منحصر به فرد است

ـ رشد کودک در بهار بیشتر است.
 
ـ
۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می کشد تا نور خورشید به زمین برسد

ـ ظروف پلاستیکی تقریباً
۵۰۰۰۰سال در برابر تجزیه مقاومند

ـ تنها قسمتی از بدن که خون ندارد قرنیه چشم است

ـ شترمرغ در
۳ دقیقه ۹۵ لیتر آب می خورد

ـ حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند

ـ کرم های ابریشم در
۵۶ روز ۸۶ برابر خود غذا می خورند

ـ زمان بارداری فیل به دو سال می رسد

در یک سانتی متری پوست شما
۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ است

ـ شدیدترین نعره ها متعلق به وال ها است که برابر با صدای موتور جت است

ـ وقتی یک نوزاد در حال گریه است با صدای ش....ش.... شما آرام می شود به این دلیل که صدای آبی که اطراف نوزاد در شکم مادر است را برایش تداعی می کند، در ضمن این یکی ازدلایلی است که چرا صدای ساحل دریا به انسان آرامش می دهد

ـ دلفین ها همانند گرگ ها هنگان خواب چشم هایشان را باز می گذارند

ـ با نگاه کردن به گوش حیوانات می توانیم به تخم گذار بودن یا بچه زا بودن آنها پی ببریم. بدین صورت که تخم گذاران گوششان ناپیدا و بچه زایان گوششان نمایان است، تنها یک اسثتنا وجود دارد آن هم نوعی افعی است که بچه زاست اما گوشش دقیق پیدا نیست

ـ بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب است

ـ انسان امروزی به طور متوسط
۶ سال از عمر خود را تلویزیون نگاه می کند و ۶ سال را صرف غذا خوردن می کند و یک سوم را می خوابد

ـ موش دو پای آفریقایی از میدان دید
۳۶۰ درجه برخوردار است

ـ مغز انسان تنها
۲ درصد از وزن انسان را تشکیل می دهد ولی ۲۵ درصد اکسیژن دریافتی بدن را به تنهایی مصرف می کند

- سرعت عطسه یک انسان برابر است با 160 کیلومتر در ساعت 

- آب دریا بهترین ماسک صورت است

- چشم انسان معادل یک دوربین 135 مگا پیکسل عمل می کند

- 90% سم مار از پروتئین تشکیل شده است

- مغز در هنگام خواب فعالتر از وقتی است که تلویزیون می بینید

- جوانان هندی شادترین و ژاپنی ها افسرده ترین های جهان هستند

- قوه چشایی پروانه در پاهای آن تعبیه شده است
!